|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
A politikai marketing elmélete és gyakorlata az 1998-as parlamenti választásokon
|
A politikai marketing elmélete és gyakorlati megvalósulása az 1998-as
magyarországi parlamenti választások alkalmával. Tettamanti Iván, www.iroga.hu, II. évfolyam, 2. szám, 2002. március
Részlet a tanulmányból
1. Előszó
A rendszerváltást követően 1998-ban harmadjára választott
demokratikusan az ország. A korábbi választásoktól eltérően a legutóbbi
választások alkalmával szinte berobbant a közéletbe a tömegdemokrácia
marketing eszköztára. A választási kampány ezúttal nem csupán plakát-
és nyilatkozatháborúra korlátozódott. Az 1990-es, majd 1994-es
leváltós, protest hangulatot követően 1998-ban a választópolgárok
jelentős része közönnyel figyelte a politikai erők küzdelmét, így csak
az a párt tudott sikereket elérni, amely ezeket a tömegeket fel tudta
rázni passzivitásukból. Természetesen a választások eredményeit a
politikai marketing hatásain túl megannyi egyéb tényező is befolyásolta.
Dolgozatomban a hangsúlyt a marketingmunka jelentőségére, tervezésére
és felépítésére helyeztem, vizsgálva, hogy ezek mennyire befolyásolják
a választó-társadalmat. A tanulmány első része a politikai marketing
elméletéről és tervezési szintjeiről szól, majd a későbbiekben a Fidesz
–Magyar Polgári Párt politikai marketing tevékenységének vizsgálatával
foglalkozom, viszonyítva azt a Magyar Szocialista Párt tradicionális
kommunikációs stílusának eszközeihez. 2. A politikai marketing 2.1 A politikai marketing kialakulása, sajátosságai
A politikai marketing, amely a marketing speciális ága, meglehetősen új
keletű tudomány. Maga a marketing, mint rendszerré szerveződött
tudomány is csupán félévszázados múltra tekint vissza. Az elmúlt
évszázadban elkezdődött óriási változások a piaci környezetben a
vállalatokat arra kényszerítették, hogy fennmaradásuk és sikerességük
érdekében a lehető legjobban alkalmazkodjanak a megváltozott
körülményekhez. A továbbiakban nem volt már elegendő egyszerűen
értékesíteni termékeiket, szolgáltatásaikat, hanem szükség volt egy
újfajta szemléletmódra fogyasztóik megtartása érdekében. Nagyjából
innen számítható a marketing fejlődésének, kialakulásának kezdete.
A marketing középpontjában a fogyasztó áll, az ő igényéből,
magatartásából kiindulva kell a vállalatnak gondolkodását,
cselekedeteit alakítania. A marketing a vállalat egészére (nemcsak
egy-egy részterületre) kiterjedő látásmód, filozófia kell, hogy legyen,
csak így tud hatékonyan működni. A marketing szorosabb értelemben a
gazdasági szférához kötődik, ez kialakulásának színtere, azonban tágabb
értelemben a marketing kiterjeszthető más, – minden értékkel rendelkező
jószággal foglalkozó – területre is. Napjainkban a marketing tehát
egyre tágabb teret kap, kiterjed az üzleti szférán túl más területekre
is, mint a kultúra, a politika, oktatás stb. Ami a marketing
ezekben a szférákban való gyors elterjedését generálta, az egyrészt az,
hogy itt is megjelent a viszonylag szabad verseny a korábbi
bürokratikus és etikai koordináció helyett. Másrészt a piaci
és nem piaci szférákban a szükségletfeltárás, a szükségletteremtés és
szükséglet-kielégítés folyamatai igen hasonló alapokon szerveződnek és
eszköztáruk is lényegében megegyezik. A marketing előtt tehát nincsenek
szektoriális korlátok, átjárhatatlan falak, mert a különböző szférákban
kisebb-nagyobb különbséggel nagyjából ugyanazokra a módszertani
eljárásokra van szükség. A marketing alkalmazhatósága tehát abban
nyilvánul meg, hogy „technikailag”, függetlenül a profitkényszertől
bármely természetű szükséglet kielégítésének elérését képes igen
hatékonyan szolgálni. Amikor azt mondjuk, hogy az üzleti
világban a marketing célja nagyon egyszerűen fogalmazva egy adott
termék értékesítése, felmerül a kérdés: a politikában mi a termék, mi a
marketing célja. Az adott párt a választások alkalmával arról igyekszik
meggyőzni a választókat, hogy a párt által felvázolt jövő a
prosperitás, a fellendülés útja, ezért arra ösztönöz, hogy az adott
pártot, illetve az adott személyt támogassuk, jelen esetben,
szavazatunkat adjuk rá. A politikát, mint terméket többek
között az a tulajdonsága is megkülönbözteti a többitől, hogy míg
szokványos esetekben a vevők személyesen, közvetlenül nyerhetnek kézzel
fogható tapasztalatokat a választott áru milyenségéről, s győződhetnek
meg a reklám által közvetített termékjellemzők valódiságáról, a
választópolgárok számára ez a lehetőség nem adatik meg. Itt csak az áru
közvetett tesztelése jöhet szóba. A kommunikációs rendszer az
a csatorna, amely eljuttatja a vevőhöz az árut, és ma a média
befolyásolási lehetősége óriási. A politikai szférában működő
szervezetek is szükségleteket kívánnak támasztani „termékük” iránt,
akárcsak a piaci szereplők, és ezeket a szükségleteket valamilyen, a
nyereség kategóriájának megfelelő „siker” elérésével kívánják
kielégíteni. A piaci siker mércéje hosszú távon a profit. A politikai
élet résztvevőinek a siker a hatalom megszerzésében rejlik. Ez sokféle
lehet a pártok számára, például parlamenti vagy önkormányzati
szerepkör, esetleg a pártok hierarchiájában elért helyezés, a
közvélemény figyelmének felhívása bizonyos kérdésekre. A politikai marketing tevékenységet célszerű két ágra osztani:
A választási kampány időszaka körüli marketing tevékenység, amelynek
mai formáját Eisenhower vezette be 1952-ben. Ő alkalmazott először
politikai piackutatást és ennek eredményét hasznosítva módosított
kampányán. (A 30 másodperces tv-spotot is ő alkalmazta először.) A
választási kampány időszakán kívül megjelenő marketing tevékenység,
amely kormányok és egyéb pártok, illetve azok ügynökségeinek folyamatos
választásközi kommunikációjára épül. 2.2 A klasszikus marketingmódszerek politikai adaptációja
A klasszikus marketingmódszerek közül néhány teljesen analóg módon
alkalmazható a politikai marketing területére is. Vannak azonban olyan
módszerek, amelyek a politika vonatkozásában nem értelmezhetőek,
értelmüket vesztik, vagy más jelentéstartalommal bírnak. 2.2.1 A marketing-mix politikai adaptációja 1. Termékdöntések
A marketing értelmezése szerint minden, ami eladható – legyen az
jószág, szolgáltatás, ötlet – terméknek minősül. A termékpolitika terén
adódik azonban a személyes érintettség és további hatótényezők okán
néhány, a marketing alapelveknek való megfelelést eleve korlátozó
mozzanat is. Ilyen mindenekelőtt az ideológia mentén szerveződő pártok
esetében a rugalmasság. Ezeket a szervezeteket vagy személyeket az
alaptermékekhez, az adott eszméhez, a célok megvalósítását szolgáló
stratégiai és taktikai programokhoz való kényszerűen nagy kötöttség
erősen korlátozza abban, hogy az övéknél népszerűbb igények (eszmék)
felé piaci szellemben szabadon orientálódhassanak. 2. Marketingcsatorna-döntések
A politikai termékek fogyasztókhoz történő eljuttatása, az adott célt
legjobban megközelítő közvetítő közeg(ek), kiválasztása és működtetése
technikai szempontból analóg a problémák piaci megoldásaival. 3. Piacbefolyásolási döntések
A promóció célpiacokat informáló, befolyásoló és meghódítani hivatott
eszközeinek szerepe a piacon és a politikai terepen egyaránt azonos.
Ennek belátásához elégséges a pártok és politikusok arculattervezési
(CI) törekvéseire, míg mások ki- és átalakítása, illetve ápolása (PR)
terén tett erőfeszítéseikre, a fogyasztóik ösztönzése érdekében
bevetett pszichológiai trükkökre (SP) vagy a személyes megjelenés és
rábeszélés hatásosságának jelentős javítását célzó metakommunikációs
tréningek intenzív igénybevételére gondolni. Itt kell továbbá
megemlíteni a politikai reklámok szerepét, amelyek elsősorban a
választási kampány időszakában játszanak fontos szerepet.
Jelentőségüknél fogva a választási törvény részletesen szabályozza a
politikai reklámok alkalmazását, biztosítva ezáltal a kisebb
erőforrásokkal rendelkező pártok megjelenését is. Tehát azonos
eszköztár, azonos elvek, eljárások és technikák, azonos médiumok, sőt
(részben) azonos marketing (reklám) ügynökségek jellemzik ezt az
eszközcsoportot. . . A tanulmány teljes terjedelmben itt olvasható. Tettamanti Iván A politikai marketing elmélete és gyakorlati megvalósulása az 1998-as magyarországi parlamenti választások alkalmával. www.iroga.hu, II. évfolyam, 2. szám, 2002. március.
|
|
|